توصیه هایی برای کنترل آکنه

آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی میباشد که افراد زیادی با آن درگیر می شوند‎

آکنه می تواند در نتیجه خراش برداشتن پوست و علاوه بر آن به علت عوارض روانی مانند اعتماد به نفس پایین، تصور بد درباره جسم، برداشت های اجتماعی و افسردگی ایجاد شود.

آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی میباشد و سالانه افراد زیادی برای درمان آن به متخصصان پوست و مو مراجعه می کنند. 80 درصد افراد در مقطعی از زندگی خود با آکنه درگیر می شوند و این مشکل بیشتر در نوجوانان و جوانان در سنین 11 تا 30 سال شایع است. علاوه بر آن شواهدی وجود دارد که نشان می دهد طیف هجوم آکنه به افراد، به مرور زمان تغییر کرده میباشد یعنی برای بعضی زودتر از موعد و برای بعضی دیرتر اتفاق می افتد. آکنه می تواند افراد بالغ را تحت تاثیر قرار دهد و علاوه بر آن امکان دارد پس از 25 سالگی، تازه خود را نشان دهد.

آکنه می تواند در نتیجه خراش برداشتن پوست و علاوه بر آن به علت عوارض روانی مانند اعتماد به نفس پایین، تصور بد درباره جسم، برداشت های اجتماعی و افسردگی ایجاد شود. آکنه را می توان با موفقیت درمان کرد و راه های زیادی برای بهبود آن وجود دارد از جمله بخار، نور آبی، درمان فتودینامیک، داروهای شیمیایی و داروهایی که پزشک تجویز می کند.

با این مکمل های طبیعی، آکنه را از میان ببرید

دکتر آنجالی ماهتو متخصصص پوست به خوبی با مبارزه علیه آکنه آشنا است، چون خودش از نوجوانی تا سنین بلوغ با این مشکل درگیر بوده است. او دوست دارد افراد را در مورد آکنه و بهترین تجویزها و درمان های ترکیبی آموزش دهد. در ادامه بهترین توصیه های دکتر ماهتو را درباره درمان آکنه پوست برایتان آورده ایم:

1- به دنبال توصیه های پزشکی باشید: یک متخصص پوست می تواند مشکلتان را تشخیص دهد و علاوه بر آن برنامه درمانی ایجاد کند که کمک کند علائمتان بهبود یابد.

2- یک دفترچه یادداشت نگه دارید: عوامل سبک زندگی مانند تعداد دفعات بروز آکنه، چرخه قاعدگی، برنامه غذایی ( قند، لبنیات و غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند )، سطح استرس و دیگر موارد را در این دفترچه ثبت کنید. این دفترچه به شما و پزشکتان کمک می کند عوامل تحریک کننده را سریع تر شناسایی کنید.

3- پوست صورت خود را دوبار در روز، با استفاده از تمیز کننده ای که مخصوص آکنه میباشد شستشو دهید و تمیز کنید.

4- پوست صورت را با استفاده از ژل مرطوب کننده سبک مرطوب کنید. سعی کنید مرطوب کننده ای انتخاب کنید که جوش زا نباشد و علاوه بر آن با به وجود آمدن جوش های سرسیاه مقابله کند. حتی پوست های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند، چون پوست چرب نمی تواند پوست را هیدراته کند. مرطوب کردن پوست برای حفظ تمامیت سد پوستی و علاوه بر آن سلامت کلی پوست ضروری است.

5- از محصولات رتینوئید روی پوست استفاده کنید: استفاده از این محصولات قبل از خواب به باز شدن منافذ پوست، کاهش بروز جوش های سرسیاه و سرسفید و علاوه بر آن کاهش التهاب کمک می کند.

6- اگر پوستی چرب یا حساس در برابر جوش دارید هفته ای یک مرتبه، پوست را به آرامی لایه برداری کنید. این کار بلافاصله سلول های مرده پوست را از روی سطح پوست می برد و در نتیجه ظاهر پوست روشن تر می شود. در بلند مدت، بروز جوش های سرسیاه را کاهش می دهد. بسیار اساسی میباشد که این کار را بیش از حد انجام ندهید چون امکان دارد باعث حساس شدن پوست و بدتر شدن اوضاع شوید.

7- هفته ای یک بار از یک ماسک صورت استفاده کنید تا منافذ پوست باز و پوست آرام شود.

8- جوش های خود را فشار ندهید و زخمی شان نکنید: تمام این موارد امکان دارد منجر به صدمه دیدگی پوست و تغییر رنگدانه ها یا جای زخم برای همیشه شود. بهتر میباشد از درمان های نقطه ای مانند اسید سالیسیلیک استفاده کنید که آن منطقه را خشک می کند و التهابش را کاهش می دهد.

9- برنامه غذایی خود را چک کنید: برنامه غذایی، نقش کوچکی در مشکل پوستی برخی افراد دارد. اغلب برنامه غذایی نمی تواند باعث بروز آکنه شود و بیشتر این مشکل جنبه ژنتیکی و هورمونی دارد، با این حال روشی که در ادامه می آید را می توانید پیش بگیرید:

-مطمئن شوید به اندازه کافی نیکوتین آمید، زینک و ویتامین a در برنامه غذایی خود استفاده می کنید.

-از خوردن غذاهایی که سرشار از قندهای تصفیه شده هستند و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

-استفاده از مکمل های پروتئین او را محدود کنید.

-برنامه غذایی را استفاده کنید که سرشار از روغن ماهی امگا 3 باشد.

– به جای برنامه غذایی کم چرب از برنامه غذایی پرچرب استفاده کنید.

منبع: دکتر کرمانی